Лекція №3
Конспект лекції № 3
Природа й структура комунікативного процесу
План
1.
Природа комунікативного процесу з
погляду походження й формування.
2.
Структура, характер, система
комунікативного процесу.
3.
Види комунікації.
4.
Ефективність і дієвість
комунікативного процесу.
У перших двох лекціях ми розглянули питання про те, що таке комунікація,
які її ознаки, структура і т. п. Третя лекція присвячена більш ґрунтовному
аналізу явища комунікації, зокрема природі й структурі комунікативного процесу.
Комунікативний
процес є основою спілкування,
організація якого залежить від розуміння системи й структури процесу, а також
природи комунікативного акту.
Комунікація є важливим чинником існування суспільства. Суспільства без спілкування немає. Воно є тим процесом, який і забезпечує
утворення суспільства (общение - общество; communication - community;
спілкування - спільнота). Ми живемо в світі комунікації, пише Г. Почепцов,
70% свого часу людина витрачає на спілкування. Без ефективної комунікації
зупинилося б багато виробничих процесів. Тому питання організації процесу
спілкування (комунікативного процесу) є важливим для творення суспільства. Але
правильна організація будь-якого процесу неможлива без з’ясування його природи,
побудови моделі процесу, що пов’язано з вивченням структури, факторів, які
впливають на цей процес, системи актів, що становлять його основу.
На минулих лекціях ми розглянули спілкування й дали визначення цьому явищу.
Власне, це визначення уже відбиває природу комунікації та є його словесною
теоретичною моделлю.
Розглядаючи комунікацію як явище, ми можемо виділити такі складники
комунікації: суб"єкт комунікації, предмет комунікації, комунікативні
засоби, комунікативний процес тощо. Комунікація - явище системне,
структурне, соціальне, історичне, психологічне й т. д. Нас у цій лекції
цікавить виключно взаємодія між суб"єктом і предметом комунікації,
її характер, структура, спрямованість тощо. Так, предметом цієї взаємодії (предметом комунікації) є комунікат. Комунікативними засобами можуть бути
знакові системи, засоби комунікації тощо. Комунікативний
же процес є, власне, суттю спілкування; у нашому визначенні це безпосередньо
процес встановлення й підтримання контактів.
Але погляди на природу й структуру комунікативного процесу (комунікативної
взаємодії) у науці різні.
1. Дж. Гербнер (амер. Психолог), а за ним Г. Г. Почепцов, називає три головні етапи у розвитку
комунікації: доіндустріальний,
друкований, телевізійний.
Доіндустріальний етап комунікації характеризується такою організацією процесу спілкування,
який може бути виражений у формулі: спілкування "обличчям до
обличчя". Такий процес спілкування був властивий усій спільноті і мав
вигляд переважно міжособистісної, інтерперсональної, комунікації, що
відбувалася у формі діалогу або монологу.
Друкований етап пов"язується з першою індустріальною революцією, з виникненням
масового спілкування, що зробило життя плюралістичним.
Телевізійний
етап з"явився завдяки другій
індустріальній революції, коли моделі поведінки отримувалися до того, як люди
навчалися читати.
На думку
В.Різуна, зміну етапів розвитку комунікації слід вбачати не так в
індустріальних революціях, як в психологічній перебудові комунікаторів, поштовхом до чого, звичайно, були різного роду революції та суспільні
зміни.
Зміна й виникнення різних видів комунікації є
внутрішньою потребою людини й суспільства в цілому. Ця потреба, безперечно,
формується під упливом зовнішніх факторів суспільного розвитку.
У розвитку
масового спілкування В.Різун
виокремлює два періоди – доіндустріальний та індустріальний та чотири етапи.
Першим зовнішнім фактором, який змінив характер спілкування, було
виникнення письма. Дописемне, або усне, спілкування було єдино можливим
видом комунікації на ранніх етапах розвитку людства. На дописемному етапі переважала міжособистісна й групова комунікація. Комунікативний процес мав
характер безпосереднього діалогічного міжособистісного спілкування або
спілкування з малою групою чи групового спілкування. Писемний етап
комунікації ускладнив комунікативний процес, зробив його опосередкованим,
дискретним (розпорошеним, розірваним) у просторі й часі, стимулював виникнення
такого виду спілкування, як публічне; у той же час закладалися основи
масової комунікації, яка на друкарському етапі набула розвою.
Аудіовізуальний етап комунікації посилив процеси
масового комунікування. З переходом на етап електронномедійний масова
комунікація зазнала процесу глобалізації, що стає причиною виникнення віртуальної
комунікації такого спілкування, коли процеси передачі й отримання
інформації переплітаються в часі й просторі, а комунікант у той же час виступає
у ролі комуніката.
2. Структура, характер, система
комунікативного процесу так чи інакше витворюються на основі форми участі
комуніканта у процесі спілкування та форми взаємодії з предметом спілкування. Форми комунікативного процесу відрізняються
насамперед одно- чи багатовекторністю процесу спілкування і здатністю
перерозподіляти роль комуніканта в середовищі комунікаторів.
Необхідно виділяти одновекторну комунікацію. Вона має переважно
побутовий сугестивний (лат. suggestio, від suggero навчаю, навіюю) характер,
хоч цілком природно використовується і в професійній, виробничій, науковій
сферах, а також має постійні ролі комуніканта та комуніката і монологічну форму
мовлення.
Багатовекторна комунікація. Вона
характеризується постійною зміною ролі комуніканта і комуніката та має
діалогічну форму мовлення.
Одновекторна чи багатовекторна комунікація має ще й інші назви - монологу
та діалогу.
Монолог є одновекторним типом
спілкування, що не вимагає комунікативної реакції комуніката. Як форма
мовлення, монолог являє собою найбільш розлоге й логічно організоване
повідомлення під час спілкування. У лінгвістичній науці виділяють монолог
внутрішній, агітаційний (сугестивний), драматичний, ліричний, розповідний.
З погляду комунікації монолог є цікавим з тієї причини, що у ньому, як у
мовній формі, криється одновекторне спілкування, яке характеризується природною
спрямованістю процесу комунікації від комуніканта до комуніката. Найчастіше
такого типу спілкування дотримуються в ЗМК, коли комунікація являє собою процес
спілкування з масою або публікою, хоч і на персональному рівні подібна
односпрямованість процесу цілком можлива. Недоліком монологічного спілкування є
те, що результативність процесу комунікації безпосередньо не береться до уваги
і стає незрозумілим, успішно чи неуспішно завершилося спілкування. Реакція
комуніката при цьому може відстежуватися спеціальними соціологічними службами;
результати такого обстеження можуть свідчити про успіх чи неуспіх процесу
комунікації.
Ще один, багатовекторний тип комунікативного процесу - це діалог, що
є розмовою між двома або кількома особами. Особливістю діалогічного спілкування
є зміна ролей комуніканта й комуніката. Ініціатива у спілкуванні переходить від
одного до іншого. Комунікант стає комунікатом і навпаки. Завдяки новітнім
технологіям ця багатовекторність робить масове спілкування багатогранним і
повноцінним, оскільки створюються умови для ефективного обміну інформаційними
продуктами, більш повно реалізуються інтереси маси, задовольняються
індивідуальні потреби, своєчасно уточнюються позиції її представників.
3. На основі типів комунікації та інших характеристик
комунікативного процесу виділяють різні види комунікації. Так, Г. Г. Почепцов пропонує розрізняти комунікацію
за кількістю співрозмовників: внутрішня
комунікація (розмова з самим собою), міжлюдська
(дві особи), комунікація в малих
групах (3-5 осіб), публічна
(20-30 і більше осіб), організаційна (100
і більше) та масова (1000 і більше).
Такий поділ цілком припустимий, якщо є аргумент, який можна використати для
пояснення того, чому малою групою необхідно вважати 3-5 осіб, а не 3-7 або чому
організацією треба вважати 100 і більше осіб, а не 80-100.
В основі видів комунікації лежить не так кількісний показник, як якісний,
що засвідчує причини особливої організації процесу спілкування. По-перше,
думання, озвучення думок не є видом комунікації, це особливий вид психічної
активності людини. По-друге, спілкування "сам з собою" також є
особливим видом психічної активності, що межує з клінічними станами особистості
і не є in natura видом спілкування.
Таблиця 1.
Одновекторна
комунікація |
Багатовекторна комунікація
|
|||
Комунікація з собою
|
Міжособистісна (інтерперсональна) комунікація
|
Групова комунікація (у малих групах)
|
||
Комунікація з групою
|
Міжгрупова комунікація
|
(у великих групах)
|
||
з публікою
|
з масою
|
публічна
|
масова
|
|
Ринковомедійна комунікація
|
Віртуальна комунікація
|
|||
Монологічна форма
|
Діалогічна форма
|
Кілька зауважень до видів комунікації згідно з табл. 1.
Групова комунікація являє собою систему найчастіше міжособистісних
нерегульованих зовнішніми факторами стосунків, завдяки чому кожен комунікант
може виступити в ролі комуніката. Така комунікація може відбуватися у різних
групах - малих, великих, дуже великих, які називаються публікою або масою.
Публікою називається така група осіб, які об"єднані лише духовно, подумки, але
розпорошені та фізично відокремлені. Публіка є продуктом поширення періодичної
преси, що об"єднала різних людей як споживачів інформації духовно.
Масою називається суспільна гетерогенна (неоднорідна) група людей, що є
анонімними, фізично розпорошеними й відокремленими, неорганізованими до
співпраці.
Ринковомедійна
комунікація є результатом розвитку
комунікації з масою людей на засадах економічних, коли маса розглядається як
група індивідуальних споживачів інформаційної продукції [Goban-Klass T., 214].
При цьому однобічними є суспільні зв"язки з джерелом комунікації, не на
належному рівні усвідомлюється ринкова маса людей як потенційно можлива
духовно-суспільна єдність.
Віртуальна
комунікація виникає у лоні масової
комунікації в результаті процесу глобалізації масової кому-нікації, виникнення
мультимедійних систем, що веде до зміни самої природи комунікативного процесу,
багатовекторність якого настільки стає складною, що комунікатор одночасно
отримує роль і комуніканта, і комуніката. Ця одночасність є продуктом
віртуального (можливого) перебування в одному й тому ж часі й просторі багатьох
комунікаторів завдяки технічній можливості фізично об"єднуватися в
глобальні інформаційні надсистеми.
4. Аналіз ефективності й дієвості комунікативного процесу здійснюється у
функціональному аспекті. Функція
комуніканта - це завжди встановлення й підтримання контакту з
комунікатом. За формою ця функція може мати вигляд похідних функцій впливу на
комуніката, переконання, трансмісії, передачі, об"єднання, демонстрації й
підтримання уваги тощо. Про це свідчить й аналіз розглянутих вище моделей.
Встановити контакт із співбесідником означає забезпечити реакцію згоди
співбесідника на встановлення такого контакту. Забезпечення такої реакції з
боку комуніканта означає ані більше ані менше - використання ним певної системи
комунікативних технік, методів, способів, певної інформації, вираження
почуттів, емоцій, нарешті, певної організації комунікативного процесу. Отже,
дієвість комунікативного процесу визначається наявністю згоди між
комунікаторами.
Згода між комунікаторами може виникати в результаті повного або часткового
порозуміння. Ступенем порозуміння визначається ефективність комунікативного процесу.
Неефективним є
той процес комунікації, який має конфлікт. Конфлікт між комунікантом і комунікатом свідчить про незавершеність
комунікативного процесу, про його нецілісність. При цьому знищення протистояння
здійснюється не засобами примусу й сили, а перемогою однієї точки зору над
іншою. Конфлікт - це протистояння
між індивідами або ідентичними групами індивідів на основі незадоволення
загальнолюдських потреб (конфлікт потреб), інтересів (конфлікт інтересів).
Розв"язання конфлікту вимагає аналізу й вирішення проблеми через
структурні зміни та новації в організаціях, установах, закладах, колективах
тощо. Так, суперечка, "конфлікт інтересів існує тоді, коли вчинки однієї
людини, яка намагається збільшити свою власну вигоду і користь, перешкоджають,,
затримують, заважають, причиняють зло чи якось по-іншому роблять менш
ефективними вчинки іншої людини, яка також намагається звести до максимуму
власну вигоду і користь" [Johnson, 269].
Аналіз конфлікту під час його розв"язання виступає технологічним
процесом у комунікативній сфері. Цей процес здійснюється імпліцитно (приховано)
відносно реципієнта як однієї з конфліктуючих сторін.
Ознакою конфлікту є різні дефініції ситуації в учасників конфлікту і
відповідно різні інтелектуальні фрейми (рамка, система елементів, установок
тощо). Під дефініцією ситуації необхідно розуміти опис ситуації конфлікту
однією з конфліктуючих сторін. Інтелектуальні фрейми лежать в основі
психофізіологічного механізму дефініції ситуації й охоплюють поняттєві
підсистеми свідомості, емоційні, вольові тощо стани, що забезпечують відповідну
дефініцію ситуації. Інтелектуальні фрейми виконують надзвичайно важливу функцію
під час сприймання й розуміння висловлювань: вони є фільтром, призмою, через
яку пересівається інформація, що сприймається. Власне від фреймів залежить
розуміння висловлювання. У термінах гуманітарних наук фрейми функціонально
можна називати ідеєю твору.
Розв"язання конфлікту, що збігається з процесом впливу на комуніката,
полягає в пошукові й використанні спільної для конфліктуючих сторін дефініції
ситуації через пошук спільного, кооперуючого фрейму. Цей фрейм базується на
спільних для конфліктуючих сторін засадах - на відображенні загальнолюдських
потреб, цінностей, моральних засад. Журналісти виконують роль аналітиків для
встановлення неконфліктних стосунків шляхом пошуку кооперуючих фреймів. Для
цього доцільно вживати ретельно опрацьовані форми мовлення (на відміну від
масово вживаних форм мовлення), які є суттєвими з точки зору зміни ворожих
відносин на партнерські.
Anthony de Reuck виділяє три фази розв"язання конфлікту.
Перша фаза - комунікація відбувається між конфліктуючими сторонами.
Використовується вузький код. Друга фаза - аналітична, коли психоаналітик
переводить комунікацію у ретельно опрацьовані коди, формує кооперуючий фрейм.
Третя фаза - комунікація відбувається між конфліктуючими сторонами, але вже в
межах однієї дефініції ситуації.
Журналістика активно включається в конфлікт переважно на другій фазі.
Вихід з конфлікту під час спілкування є необхідним комунікативним ефектом,
що забезпечує основну функ-цію комунікації - встановлення й підтримання
контакту між комунікаторами.
Література:
1.
Бондаренко А. Д. Современная
технология: теория и практика.- К.; Донецк: Вища шк., 1985.- 171 с.
- Зернецька О.В.
Глобальний розвиток систем масової комунікації і міжнародні відносини.-
К.: Освіта, 1999.- 351 с.
- Квіт С. Масові комунікації. – К. : Вид. дім «Києво-Могилянська
академія», 2008. – 206 с.
- Основи масово-інформаційної діяльності: Підручник / А. З. Москаленко,
Л. В. Губерський, В. Ф. Іванов / Київ. ун-т ім. Тараса Шевченка.- К.,
1999.- 634 с.
- Почепцов Г.Г. Теорія
комунікації.- К.: Видавничий центр "Київський університет",
1999.- 308 с.
- Різун В.В. Теорія масової комунікації. Природа й структура комунікативного процесу
- . – Лекція №2. – [Режим доступу:
http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=book.index&book=1].
- Різун В.В. Теорія масової комунікації. – К. Вид. центр
«Просвіта», 2008. – 260 с.
Коментарі
Дописати коментар